Någon dag senare...

Så nu när allt ståhej kring Högskoleprovet till slut lagt sig lite kan man äntligen börja varva ner lite. Jag lovade Cia igår att om jag får 2,0 den här gången ska jag bränna min enorma guide-till-högskoleprovet-bok som jag burit runt som en snuttefilt de senaste veckorna.

Med andra ord kommer den med största sannolikhet bli kvar i min bokhylla ett bra tag till.

Anyway, provdagen var precis som vanligt, jag sov jättedåligt natten innan för att jag var livrädd för att försova mig och var därför en zoombie hela resan dit. Väl framme hittar jag salen jag ska vara i, hittar en plats så långt bak som möjligt, stänger av telefonen och ber till alla högre makter som finns att de, i år, mirakulöst ska ha glömt mattedelarna på provet. Sån tur hade jag inte. Såklart.

Men det finns några få små inofficiella, och då införstådda, regler när man skriver provet:

1. Om du är snuvig, SNYT DIG INNAN VARJE BLOCK! En snörvel ibland är okej, men en varannan minut är själ nog att få ett sudd kastat på sig.

2. Högskoleprovet görs inte svårare än vad det är. Med andra ord, om det finns två kolumner man kan fylla i, provledaren säger att man ska ta den vänstra förutom vid ett isolerat tillfälle (som han kommer upplysa en om när det är dags) och det finns tre röda pilar och massa röd text som säger att man ska börja med den vänstra, ja börja då med den vänstra. Du behöver inte fråga inför varje del vilken sida du ska börja på.

3. Om provledaren lägger ut provhäftet och säger "rör inte provhäftet" så betyder det rör inte provhäftet. Inte 'öppna provhäftet och börja kolla på texterna'.

Jag lyckades hamna framför en tjej som gjorde allt detta och mer. Mot slutet av dagen var jag smått tokig och tänkte säga både det ena och det andra till henne. Som tur var gjorde jag inte det, för vad spelade det för roll egentligen. Snörvlandet dock, det var inte helt okej.

Jag försökte vara lite mystisk genom att inte prata så mycket med folk och mest lyssna på min ipod mellan blocken men jag uppfattades nog mest som dryg. Det var bra för min koncentration dock och när jag åkte hem i lördags var jag, under omständigheterna, rätt nöjd faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0