Draft: Okt. 17, 2009

Några saker jag ofta funderar över på mitt jobb

   Om man har öppnat tre dörrar genom att trycka på dem, varför är det då så otroligt att man också ska trycka på den sista dörren för att komma ut?

   Om man ser att vi har kö hela vägen ut till bussparkeringen femtio meter bort, varför känner man då för att fråga efter bra restauranger i Gamla stan?

   När det finns så otroligt mycket snygga kläder att köpa, varför vill man då köpa min jobbkostym i polyester med axelvaddar som får mig att se ut som en pingvin?

För att inte tala om alla språkliga skillnader som finns

   "A shop to eat indoors" betyder tydligen restaurang 

   "I thought all swedish girls were blond"? är också roligt. För så är det ju. Alltid.

   "Do you have the Copenhagen card"? Jajemensan, här i Stockholm har vi ju det.

   "In Italy we don´t have student card" alternativt "In Italy we don´t give back student cards". Tro mig, jag har sett italienska studentkort med utgångsdatum och t.o.m med ett giltigt sådant. Såå vanligt är det nog inte att ett studentkort från 95 fortfarande gäller.

Eller en personlig favorit: "Jag är från Stockholm, får man rabatt då"? Jajemensan, går in gratis gör man t.o.m. Det är ju så få som kommer från Stockholm så vi kostar på oss det. Det gäller bara att ha med sig födelseattesten också så man kan bevisa det.

Man blir ofta förvånad över folks uppfinningsrikedom. Som när ett kinesiskt par klättrade över ett vändkors i en av kassorna, ungefär som de som finns i tunnelbanespärrar, för att det var det mest logiska utgången. Eller när man inför ett kvällevenemang har gjort fint med röd matta och lyktor framför en av entrédörrarna och folk envisas ändå med att dra i de andra.

Mitt jobb är verkligen jätteroligt hur gärna man än vill slita sitt hår ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0